Pleiten met impact

 

In de huidige ontwikkeling van de rechtspraktijk zie ik hoe de advocaat steeds meer in tijd en ruimte wordt beknot om zijn visie op de zaak te geven. De vrije spreektijd is beperkt, zittend pleiten is het devies. Pleiten wordt beperkt tot het vragenuurtje van de rechter. De digitalisering wordt doorgezet. De advocaat lijkt om die verschraling niet te malen. 

Niet dat ik vind dat de advocatuur als beroepsgroep zou moeten blijven hangen in de papiermolen. Wel stel ik me de vraag: 

 

Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de impact die je als advocaat hebt op de besluitvorming van de rechter?

 

Juist met de beperkte ruimte en tijd zal je als advocaat goed moeten weten hoe je de besluitvorming van de rechter kunt beïnvloeden.

Mijn ervaring is dat de meeste advocaten inhoudelijk wel hun mannetje staan, maar dat zij zich er niet om bekommeren, of zich er niet van bewust (willen) zijn, welk effect zij sorteren in het gemoed en brein van de rechter. Dat is jammer, want dan is alle moeite voor niets geweest. De rechter heeft u aanhoord en gaat, eenmaal weer achter het bureau gezeten, zijn eigen gang. Met een beetje geluk is dat het volgen van uw argumentatie, maar met een beetje pech is dat niet zo. 

Reclame, journalistiek en het politieke debat kennen de noodzaak om een strategie te bepalen waarin niet alleen inhoud aandacht krijgt, maar ook (juist) het gemoed van de toehoorder. De advocatuur kan daarin, zeker met de beperkingen die reeds zijn ingezet, niet achterblijven, wil het zijn rol als pleitbezorger van de cliënt met verve kunnen blijven vervullen. Ook de advocaat zal zijn boodschap moeten leren verkopen.

Bent u er in geïnteresseerd hoe u kunt leren pleiten en spreken met impact?
Meesterlijk Optreden is een uniek samenwerkingsverband aangegaan met Dixit International. 

 

Op 11 december geven wij de training ‘Pleiten met impact’ waarin vele aspecten van het pleiten en beïnvloeden aan de orde zullen komen.

 

Schrijf u hier in


Terug naar overzicht